At
praktisere Zen
Tim Pallis
Zen
buddhismen blev grundlagt i Kina i midten af 500 tallet af en r¿dsk¾get indisk
munk med blŒ ¿jne ved navn Bodhidharma. Han chokerede kejserhoffet ved at sige,
at der ikke var nogen Œndelig fortjeneste ved at st¿tte buddhismens udvikling,
at zen ikke er spor hellig, men
vidstrakt tomhed. Og pŒ sp¿rgsmŒlet om hvem han selv var svarede han: Det ved
jeg ikke!
Zen
betyder meditation og zen skolens
tradition i Kina og Japan adskiller sig fra andre buddhistiske traditioner ved
at fokusere pŒ zazen tr¾ningen, den
intensive siddende meditation. Denne tr¾ning er en hj¾lp til at vŒgne op (bodhi) og erkende sin egentlige natur.
Det er l¿sningen pŒ menneskets eksistentielle identitetskval og medf¿rer en ny
synsvinkel under hvilken vi opfatter verden.
Formidlingen af denne indsigt, dharmaen, er meget
vigtigt i zen traditionen. Derfor
l¾gges der v¾gt pŒ en transmissionslinje fra Sakyamuni Buddha til Bodhidharma
og videre til alle kinesiske og japanske zen
mestre. I Vesten er der nu ogsŒ tale om en formidling af denne linje.
Zen
kom til Japan fra Kina som en nyreligi¿s bev¾gelse i
Kamakura perioden (1185-1333). De japanske munke Eisai og Dōgen havde
v¾ret i Kina og kom tilbage med henholdsvis Rinzai
Zen skolen og Sōtō Zen
skolen. I Danmark findes tilh¾ngere af begge traditioner i forskellige zazen grupper, hvor man praktiserer zen sammen.
I K¿benhavn er der Zen Buddhistisk Forening, One Drop Zendo
og Soto Zen Dojo. I Odense er der Ten-chi Dojo og i rhus er der rhus Zen
Center. Scandinavisk Zen Center eller Taikyo-ji har nu etableret Egely Kloster
i ¯stermarie pŒ Bornholm.
Det er de japanske zen
traditioner som hovedsageligt har inspireret dansk Zen. En undtagelse er Henrik Hjort S¿rensen, som har besk¾ftiget
sig med kinesisk og koreansk zen. HHS har en praktisk baggrund i et langvarigt
ophold i det koreanske kloster Songgwang Sa.
Han har skrevet omfattende om zen og buddhisme i bŒde danske og udenlandske religionshistoriske
tidsskrifter og hŒndb¿ger. I 1981 bes¿gte Henrik Hjort S¿rensens zen mester Kusan Sunim (1909-1983)
K¿benhavn og afholdt, som den f¿rste zen
mester i Danmark, en intensiv meditations
uge kaldet en sesshin.
Men vi mŒ l¾ngere tilbage for at finde begyndelsen til
interessen for zen i Vesten. Der var
portugisiske jesuitter pr¾ster i Japan allerede i midten af 1500 tallet, som
udtrykte deres beundring for livet i zen
klostrene. Men det var World Parlament of
Religions i Chicago 1893, som satte skub i formidlingen. Her tr¾ffer vi
f¿rste gang Daisetz Suzuki (1870-1966), som var overs¾tter for den japanske zen mester Soyen Shaku (1859-1919).
Suzuki var oprindelig engelskl¾rer og bosatte sig i mange Œr
i USA og blev gift med Beatrice Lane Suzuki. Daisetz Suzuki skrev mange b¿ger
pŒ engelsk om alle sider af zen og
dens r¿dder i den indiske Mahayana
buddhisme. Han underviste pŒ mange universiteter i Vesten og bes¿gte mange
forskellige lande. Hvert sted han kom inspirerede han mennesker til et nyt
livssyn.
Zen buddhismen er en religion uden
Gud. Det er er en spirituel ateisme, som i stedet for en Gud har troen pŒ, at
vi alle har en buddhanatur, som vi b¿r opdage. Denne buddhanatur er skjult af
beg¾r, uvilje og dumhed, som g¿r livet fuld af lidelse.
Det
er zen tr¾ningens formŒl, at man
gennem zazen praksis giver sig selv
lejlighed til at finde sin oprindelige natur eller buddhanaturen. Buddhanaturen
er vort sande v¾sen eller vort gr¾nsel¿se bevidsthedsrum.
Zen
praksis l¾rer Žn lidt efter lidt at leve i nuet og pŒsk¿nne, at man er i live.
Det er helt enkelt og sandt. Den der kommer til zazen er derfor en person, som tror pŒ muligheden af at finde det,
han egentlig talt allerede er. Da han endnu ikke har opdaget denne evige kilde
til velv¾re og fryd, er han i dyb tvivl om sit eget v¾rd. Zen tr¾ningen er en vej til at finde denne kilde og fylde sit
daglige liv med den.
Zazen er det japanske ord for siddende meditation. Det
er som at t¾nde et skarpt lys i et rodet v¾relse og opdage, hvor uordentlig man
er. For at rydde op i sit mentale liv, mŒ man praktisere zen. En vigtig del af zen
tr¾ningen er den siddende meditation.
Det er n¿dvendigt at finde den siddestilling, som
passer bedst til ens nuv¾rende konstitution. Dette afh¾nger meget af hvor
smidige ens led i hoften, kn¾ene og anklerne er. Mulighederne for at finde en
passende stilling er mange: Fuld lotus, halv lotus, burma stilling, at sidde pŒ
haserne, kn¾ stilling med fast pude under s¾det, kn¾ stilling med skammel under
s¾det eller at sidde pŒ stol uden rygl¾n.
I lotus stillingen, som er den mest stabile, og i burma
stillingen er det vigtigt, at kn¾ene ber¿rer siddeunderlaget. Det er desuden
bedst at sidde pŒ den yderste tredje del af en rund fast pude foret med kapok.
Den skal anbringes pŒ et ikke alt for bl¿dt siddeunderlag som f.eks. en futon eller en rullemadras.
Det skal v¾re sŒdan, at placeringen med kn¾ene pŒ
underlaget, s¾det pŒ puden og toppen af issen udg¿r en pyramide. NŒr ens
siddestilling er som en pyramide, finder man den rigtige stabilitet.
Lige meget hvilken siddestilling man v¾lger, mŒ man
begynde med at l¾ne sig fremover og skyde bagdelen bagud og derpŒ rette sig op
i s¾det. Man har nu en fornemmelse af, at man er lidt svajryget, eller som om
livet er skudt fremefter.
Det g¾lder om at v¾kke rygs¿jlen dvs. at v¾re
bevidst om sin rygrad lige fra det yderste haleben til den ¿verste
nakkehvirvel. At v¾kke rygs¿jlen vil ogsŒ sige at str¾kke rygraden opefter, som
om den er en dun kraft, der h¾ver sig. Fornemmelsen skal v¾re en strakt
rygs¿jle, som h¾ver baghovedet opad.
Den bedste hŒndstilling hedder pŒ japansk hokkaijoin, som betyder universel
balance. Venstre hŒnd l¾gges inden i h¿jre hŒndflade, sŒ venstre hŒnds bagside
ber¿rer h¿jre hŒndflade, sŒledes at det yderste led af fingrene pŒ h¿jre hŒnd ber¿rer
knoerne pŒ venstre hŒnd. Den venstre hŒndflade vender nu opad, og man kan nu
lade de to tommelfingres spidser m¿de hinanden i en let ber¿ring, sŒ
tommelfingrene er vandrette. Man kan ogsŒ blot n¿jes med at folde h¾nderne i
sk¿det.
NŒr man begynder meditationen, skal man se lige ud
i rummet med Œbne ¿jne. DerpŒ s¾nker man blikket og betragter et omrŒde af
gulvet ca. halvanden meter foran sig. Blikket skal v¾re ude af fokus. Man skal
ikke fokusere pŒ noget bestemt punkt. Det skal snarere v¾re, som om synet
kommer tilbage til Žn.
Det indre fokus skal placeres i den nederste del af
bug muskulaturen, som pŒ japansk hedder tanden.
Det er det omrŒde af bugen, som en hŒnd kan d¾kke nogle centimeter under
navlen.
Tanden er det omrŒde som musikere og sangere kalder
st¿tten. Musikere, der spiller bl¾seinstrumenter, og operasangere kender det udm¾rket.
Tanden er den bedste st¿tte man
overhovedet kan fŒ i livet. At v¾kke tanden
og fastholde en fornemmelse af stramhed, st¿tte og styrke i bug muskulaturen er
en af de vigtigste opgaver i zazen.
Pr¿v at puste en ny ballon op. For at g¿re det mŒ
man presse l¾berne sammen og trykke luften ind i gummiet med en vis kraft. Man
m¾rker straks, at denne kraft st¿ttes af bug muskulaturen. DŽt er tanden!
Under meditationen er det godt mentalt set at have
noget at "bideÓ i. Det er for at undgŒ at fortabe sig i dagdr¿mmenes
verden under meditationen. Dette g¿res bedst ved at fastholde opm¾rksomheden pŒ
Œndedr¾ttet, i s¾rdeleshed udŒndingen. Til daglig tr¾kker vi vejret ca. 15
gange i minuttet. Under zazen kommer
man hurtigt ned pŒ 4 gange, og den erfarne er nede pŒ 1 til 2 gange i minuttet.
Under indŒndingen spiles bugen op, fordi mellemgulvet
s¾nker sig, sŒ der bliver mindre plads til tarmene i bugen. Denne f¿lelse af
stramhed i bug muskulaturen g¿r Žn opm¾rksom pŒ tanden. Man skal kun indtage den m¾ngde luft, som spiler bugen op,
ikke fylde sŒ meget luft i lungerne, at brystkassen h¾ver sig.
Det er meget vigtigt i zazen at v¾re opm¾rksom pŒ udŒndingen, og denne udŒnding skal v¾re
en lang tilbageholdt udŒnding. Luften skal ligesom sive ud af Žn som et
str¿mmende vandfald. Den skal ikke presses ud, men stille og roligt sive ud
gennem n¾sen i en langsom, afsp¾ndt str¿m.
I begyndelsen m¾rkes det tydeligt, senere bliver
det n¾sten um¾rkeligt. Fokus er stadig i tanden,
som er det sted, hvorfra udŒndingen kommer, sŒdan f¿les det i hvert fald. Dette
er ikke anatomisk korrekt, fordi luften jo egentlig kommer fra lungerne i
brystkassen.
I den mentale del af meditationsarbejdet knytter
man det japanske ord MU... til
udŒndingen. Det er meget v¾sentligt i zazen,
at man ikke adskiller MU... fra sin
opm¾rksomhed pŒ Œndedr¾ttets ind og udgŒende bev¾gelse i tanden. I praksis betyder det, at man udŒnder MU...U...U..., sŒ l¾nge man har luft til det.
NŒr man ikke har mere luft at give af, st¿der man
den sidste luft ud i et par U...U...
Man indŒnder ogsŒ MU...men lader det
sŒ at sige komme af sig selv. SŒledes praktiserer man Œndedrag for Œndedrag.
MU betyder ingen eller uden. Det japanske tegn for MU svarer til det danske u-, a-, eller
ikke. MU betyder derfor ikke-v¾ren og
U betyder v¾ren. Det er ikke
n¿dvendigt i meditationen at t¾nke pŒ betydningen af ordet. Det er nok at
indŒnde og udŒnde lyden MU... Der
findes en zen historie i forbindelse
med ordet MU:
Den kinesiske zen
mester Chao-chou (778-897) sagde ofte
til sine munke, at alle levende v¾sner har buddhanaturen eller er buddhanaturen.
En dag da mesteren sad pŒ verandaen uden for sit hus, kom en munk hen til ham
og sagde, at han ikke kunne forstŒ, hvad buddhanaturen var.
I samme ¿jeblik l¿b en gammel, skabet hund gennem
gŒrden og munken pegede pŒ den og spurgte: "Har den hund buddhanaturen
eller ej?" Mesteren sagde: MU...
Sp¿rgsmŒlet er nu, hvorfor sagde han MU? Hvad betyder MU? Ben¾gtede Chao-chou,
at hunden var buddhanaturen? Alle levende v¾sner er buddhanaturen. Hvorfor
sagde han sŒ MU? Hvad er MU? MU
er et andet ord for buddhanaturen. Hvis man ikke ved hvad ens buddhanatur er,
mŒ man, samtidig med at man udŒnder MU,
sp¿rge sig selv: Hvad er MU?
Dette sp¿rgsmŒl er ensbetydende med ens l¾ngsel
efter at vide, hvad ens egentlige natur er. I begyndelsen vil man nok
verbalisere sp¿rgsmŒlet mentalt samtidig med, at man praktiserer MU... Senere manifesterer sp¿rgsmŒlet
sig blot som en ren l¾ngsel knyttet til MU.
I fokus af ens koncentration har man nu bŒde MU, den lange udŒnding, tanden og ens eksistentielle l¾ngsel.
Det kan i begyndelsen f¿les, som om det ikke er muligt at praktisere alle disse
ting pŒ samme tid. En gang imellem skal man tilmed ogsŒ checke sin
siddestilling, hŒndstilling og v¾kke rygs¿jlen.
Lidt efter lidt falder disse forskellige ting
imidlertid pŒ plads, sŒledes at man ikke l¾ngere f¿ler, at de er adskilte -
¿velse g¿r mester. Vesterl¾ndinge beh¿ver naturligvis ikke at bruge lyden MUÉ som er ¯stasiatisk i sin
oprindelse.
Man kan f.eks. bruger det indiske mantra AUMÉ eller
det engelske ord ONEÉ Det kommer helt an pŒ, hvad der bedst passer til ens
temperament og smag.
NŒr man praktiserer MU... vil man pludselig opdage, at man har glemt MU... og at man derfor ikke er opm¾rksom
pŒ udŒndingen og tanden. I stedet for
kokser man ud i sine dagdr¿mme, fantasier eller er dybt optaget af en indre
monolog eller dialog. Dette er ganske naturligt, men det vil nok alligevel v¾re
meget overraskende for Žn, hvor vanskeligt det faktisk er at fastholde MU... blot i kort tid.
Vi er alle slaver af vor indre s¾beopera. Man
opdager n¾sten aldrig, at man begynder at dagdr¿mme, men pludselig opdager man,
at man faktisk sidder og t¾nker pŒ alt mulig andet end at praktisere MU... NŒr man opdager dette, g¾lder det
om at vende tilbage til tanden og
udŒndingen af MU.
Det at blive f¿rt v¾k af tankeassociationer og
bringe opm¾rksomheden tilbage til fokus pŒ MU
er netop det, der kaldes zen tr¾ning.
Man g¿r det igen og igen og igen.
Med Œrene bliver man bedre til at fastholde
koncentrationen. NŒr man har gentaget denne praksis tilstr¾kkeligt mange gange
uden afbrydelse af tanker, vil man mŒske en dag erfare, at MU er blevet h¾ngende fast i bevidstheden. Dette er tegn pŒ, at man
er ved at n¾rme sig den tilstand, som kaldes samadhi.
SŒledes er der to forskellige former for
opm¾rksomhed. Der er den eksklusive koncentration, hvor fokus er pŒ MU, Œndedr¾ttet, tanden og ens l¾ngsel efter at kende sin egentlige natur. Og der er
den inklusive opm¾rksomhed, som er bevidst om alt, hvad der foregŒr i ens
bevidsthedsrum, bŒde det indre og det ydre rum.
Det er denne inklusive opm¾rksomhed, som pludselig
g¿r Žn opm¾rksom pŒ, at man dagdr¿mmer, og det er ogsŒ denne inklusive
opm¾rksomhed, som bringer Žn tilbage til koncentrationen pŒ MU... Disse to former for opm¾rksomhed
fungerer altid i vor bevidsthed.
De fungerer f.eks. ogsŒ, nŒr man k¿rer bil. Du er
eksklusivt koncentreret om vejen foran bilen, men du er ogsŒ inklusivt
opm¾rksom pŒ dine sidespejle for at se, om der kommer et barn cyklende ude i
siden af vejen.